Vriendenprent Madeleine Leddy 10 Oktober 2021
Vriendenprent GAA 2021 toespraak bij de presentatie
Vrienden, Grote Vrienden, Dikke Vrienden, Ware Vrienden. Wat zegt vriendschap vandaag de dag?
In de Werkplaats geldt GAA ervoor!
Welkom in het fraai gerenoveerde Jugendstil pand uit 1903, domein van het Grafisch Atelier Alkmaar.
Het GAA, dat bijdraagt aan het kunstleven in de stad, aan de cultuur van de stad. Vroeger maakten meesters hier school, nu maken kunstenaars hier meesterwerken mede dankzij de bezielende inzet van onze beheerders Marja en Alper.
In de opgefriste ambiance met alle apparatuur, oud en nieuw, weer op zijn plaats, gaan ambachtelijkheid en digitijd inmiddels hand in hand. Een vraag blijft of muis en ¾ Olifant blijvend Vriendschap zullen sluiten?
Op de witte wanden schoon werk van Piet Lont, deels prenten bij zijn boek ‘van Wad naar Stad’. Een lust voor het oog. Het is een feest om in dit decor de Vriendenprent 2021 te presenteren. Eindelijk! Corona heeft vriendschap op de proef gesteld.
Vandaag de presentatie van de prent van Madeleine Leddy. Ze kan niet in ons midden zijn vanwege privé-omstandigheden. Als één van de genomineerden voor de Ysbrand grafiek prijs vorig jaar heeft ze het aanbod aangenomen om de Vriendenprent te maken.
Verder komt er in 2023 een tentoonstelling van haar werk in het GAA. Afgelopen zomer heeft ze De Vriendenprent, gedrukt in de diepdruk techniek, hier in de Werkplaats gemaakt.
Onder het motto
Grafiek brengt troost
En Drukkerstroost brengt grafiek
Piet Lont en Madeleine zijn allebei lid van het KCB en van de Grafiek groep Bergen. Eerder al maakte Madeleine deel uit van het Grafisch Genootschap Drukkerstroost, een bent van 20, met mensen als Noor Sternheim, Peter Bes en Doris Groeneveld.
Een illuster gezelschap, waarbij ambachtelijke samenwerking stimulerend werkte. Vriendschap, collegialiteit en drukpers daar draaide het om bij Drukkerstroost, een kruisbestuiving van beeld en woord.
Over deze Vriendenprent en haar werkwijze:
Vier trefwoorden staan centraal:
Blanco, doorlaatbaar, muze en beheksen
Ze begint vaak blanco, zonder vooropgezet plan. De eigenschappen van de gekozen zinkplaat zijn bepalend, naast afmetingen beïnvloeden krassen en onregelmatigheden van de plaat haar werk. Toevoegingen dienen zich stapsgewijs aan.
Bij klassieke muziek uit de radio komt de muze in haar tot leven en daar laat ze zich door beheksen. Dit leidt tot wezens, diertjes, fantasievolle diertjes, wollig, teder, grote vormen op dunne pootjes die kruipen over het papier.
Transparante tonen in aardetinten of grijzen overheersen vaak, met daarin een tekening en hier en daar een kleuraccent op precies de juiste plaats. Dit alles in de droge naald techniek.
De titel van de prent: Dark One
‘Deze katachtige – want ik zou hem geen poes willen noemen – komt uit een andere dimensie…
Het dierenrijk, waar archetypen wonen ….verwant misschien aan de Egyptische kat Sekhmet?
Hij weet dingen die wij niet weten…
Die wij niet zouden willen weten misschien…
Toch komt hij soms om de hoek kijken – niet om spinnend op schoot te zitten …- deze wil niet geaaid worden…
Hij wil wel gezien worden – soms – op de grens van licht en donker…
Boodschapper van geheimen…
Een waarschuwing of een uitnodiging?...
Of is hij slechts een schaduw?...
Grafiek van Madeleine Leddy maakt je bewust van het onbewuste in het onderbewuste.
Bergen NH/Alkmaar, 10 oktober 2021
Reinier Bakker.
Comments